Page 3 - Dnevna doza broj 7
P. 3

DnevnaDoza






            iz standardnih generičkih okvira
            i tim putem planiramo nastaviti u
            budućnosti. Da smo u tome zaista
            uspješni, govori port folio BOSNA-
             LIJEKA od 240 proizvoda na bazi
            133 generičke i jedne originalne
            molekule, od čega je čak 119 pro-
            izvoda realizovano u posljednjih
            pet  godina.  Naravno,  naš  rad  je
            kontinuiran, nikad se ne zaustavlja.
            Tako su mnogi proizvodi u odma-
            kloj fazi razvoja i potvrde kvaliteta
            i samo je pitanje trenutka kada će
            biti dostupni našim pacijentima.                                                                                                                    intervju

             DD: U BOSNALIJEKU ste svjesni
            značaja kadrova i njihovih znanja i
            sposobnosti. Koliko ih je zaposleno

            u Centru i kojeg su profila?
                                               le kvaliteta, farmaceutske tehno-  indeksiranim časopisima i osam  posjećuju i svoje znanje dodatno
            ĆERANIĆ: I pored savremenih  logije i farmaceutske informatike.  radova na različitim kongresima  proširuju u našim prostorijama i
            uslova tehnike i tehnologije za  Mnogi su na putu da se pridruže  od interesa za nauku.                  koriste opremu za izvođenje vjež-
            razvoj čvrstih, polučvrstih i tečnih  kolegama, jer kontinuirana edu-                                    bi iz redovnog plana i programa.
            farmaceutskih oblika, sve ovo ne  kacija i praćenje svjetskih trendo- DD: Kakvu saradnju ostvarujete sa   Saradnja sa fakuletima ne završa-
            bi bilo moguće izvesti bez upo-    va u far maceutskoj industriji je u   srednjim školama i fakultetima kada   va na nivou prakse, već se nastav-
            slenika koji stručno i odgovorno  Bosnalijeku prepoznato kao jed-     je u pitanju praktična nastava?    lja na saradnji u izradi diplomskih,
            obavljaju sve zadatke i ostvaruju  na od najbitnijih karika uspješno-                                    magistarskih, doktorskih i specija-
            postavljene ciljeve. Razvojni cen-  sti pos lovanja kompanije.        ĆERANIĆ:  Mi  smo  redovni  do-    lističkih  radova.  Na  raspolaganju
            tar  BOSNALIJEKA  čini 70 posto  Zaposlenici Razvojnog centra su  maćini i nastavna baza za učenike  uposlenicima, ali i vanjskim ko-
            visokoobrazovani kadar. S pono-    sa svojim stručnim radovima pri-   srednjih škola tako da se u Raz-   risnicima je i velika riznica, bibli-
            som moramo istaknuti da Ra-        sutni na svim važnijim kongre-     vojnom centru  BOSNALIJEKA  oteka  BOSNALIJEKA, sa  boga-
            zvojni centar ima četiri doktora  sima i simpozijumima iz oblasti  provodi praktična nastava za uče-     tim fondom stručne literature i
            farmaceutskih nauka, osam magi-    farmacije, tehnologije i hemije u  nike Srednje medicinske škole u  mogućnosti pristupa na najveće
            stara hemijskih i  farmaceutskih  BiH, regiji i svijetu. Samo u 2018.  Sarajevu iz predmeta Industrijska  svjetske baze podataka.  B
            nauka i devet specijalista kontro-  godini smo imali tri publikacije u  tehnologija. Studenti nas redovno






               Brendirani generici nude nešto vrijednije



                                                                   DD: Šta su brendirani generici?         povjerenje, pouzdanost ili neki oblik di-
                                                                                                           ferencijacije kao što je bolje pakovanje ili
                                                                   ĆERANIĆ: Mnogi su upoznati sa bren-     oblik koji ga čine privlačnijim ljudima koji
                                                                   diranim patentnim lijekovima, kao i ge-  koriste lijek.
                                                                   neričkim ili lijekovima kojima je istekla   Može se činiti čudnim da se govori o inova-
                                                                   patentna zaštita, poput npr. diklofenaka.   cijama lijekova kojima je istekla patentna
                                                                   Ali, postoji treća klasa lijekova o kojoj se ne   zaštita, ali istina je da još uvijek ima mno-
                                                                   govori često, tzv. brendirani generici. To su   go prostora za unapređenje i to je prostor
                                                                   lijekovi kojima je istekla patentna zaštita,   gdje brendirani generički lijekovi mogu
                                                                   a koji se prodaju pod zaštićenim nazivom.   dati svoj doprinos i oni su važan pokretač
                                                                   Brendirani generički lijek je npr. Lysobact,   na tržištima u razvoju.
                                                                   zaštićeno ime za proizvode na bazi lizozi-
                                                                   ma. Brendirani generici su vrlo popularna   DD: Šta zapravo znači inovacija za lijekove
                                                                   klasa lijekova na tržištima u razvoju, gdje   kojima je istekla patentna zaštita?
                                                                   zauzimaju i od 50 posto do 80 posto tržiš-
                                                                   nog udjela.                             ĆERANIĆ: Postoji više načina da se lije-
                                                                                                           kovi kojima je istekla patentna zaštita uči-
                                                                   DD: Šta pokreće potrebu za brendiranim   ne vrijednijim. Prvo, prikupljamo iskustva
                                                                   generičkim lijekovima i kakvu korist oni   ljekara, farmaceuta i ljudi koji koriste naše
                                                                   donose pacijentima širom svijeta?       lijekove, da bismo utvrdili njihove nezado-
                                                                                                           voljene potrebe. Zatim, te informacije ko-
                                                                   ĆERANIĆ: Kada razmišljate o klasičnim  ristimo da bismo iznašli načine da lijekove
                                                                   generičkim lijekovima, to vas asocira na  bez patentne zaštite učinimo još boljim -
                                                                   pristupačne cijene, velike količine, slabiju  lakšim za uzimanje, lakšim za otvaranje
                                                                   diferencijaciju. Takvi generički lijekovi su  ili lakšim za pamćenje - dodavanjem us-
                                                                   dominantni  u  okruženjima  gdje  su  niske  luge ili tehnologije koja podsjeća ljude da
                                                                   cijene jedan od najbitnijih faktora. S druge  uzimaju lijek. Inovacije mogu uključivati
                                                                   strane, brendirani generici se razlikuju po  nove indikacije, nove metode oslobađanja
                                                                   tome što nisu samo puka kopija postojeće  aktivne supstance lijeka, nove kombinaci-
                                                                   molekule. Iako je u osnovi ista molekula,  je doza, bolji okus ili bolje pakovanje - sve
                                                                   brendirani generici nude nešto vrijednije  osmišljeno da ljudima pomogne u što br-
                                                                   od običnog generika, bilo da je to kvalitet,  žem popravljanju zdravstvenog stanja.   B

                                                                                                                                                              3
   1   2   3   4   5   6   7   8