Page 3 - Dnevna doza broj 7
P. 3
DnevnaDoza
iz standardnih generičkih okvira
i tim putem planiramo nastaviti u
budućnosti. Da smo u tome zaista
uspješni, govori port folio BOSNA-
LIJEKA od 240 proizvoda na bazi
133 generičke i jedne originalne
molekule, od čega je čak 119 pro-
izvoda realizovano u posljednjih
pet godina. Naravno, naš rad je
kontinuiran, nikad se ne zaustavlja.
Tako su mnogi proizvodi u odma-
kloj fazi razvoja i potvrde kvaliteta
i samo je pitanje trenutka kada će
biti dostupni našim pacijentima. intervju
DD: U BOSNALIJEKU ste svjesni
značaja kadrova i njihovih znanja i
sposobnosti. Koliko ih je zaposleno
u Centru i kojeg su profila?
le kvaliteta, farmaceutske tehno- indeksiranim časopisima i osam posjećuju i svoje znanje dodatno
ĆERANIĆ: I pored savremenih logije i farmaceutske informatike. radova na različitim kongresima proširuju u našim prostorijama i
uslova tehnike i tehnologije za Mnogi su na putu da se pridruže od interesa za nauku. koriste opremu za izvođenje vjež-
razvoj čvrstih, polučvrstih i tečnih kolegama, jer kontinuirana edu- bi iz redovnog plana i programa.
farmaceutskih oblika, sve ovo ne kacija i praćenje svjetskih trendo- DD: Kakvu saradnju ostvarujete sa Saradnja sa fakuletima ne završa-
bi bilo moguće izvesti bez upo- va u far maceutskoj industriji je u srednjim školama i fakultetima kada va na nivou prakse, već se nastav-
slenika koji stručno i odgovorno Bosnalijeku prepoznato kao jed- je u pitanju praktična nastava? lja na saradnji u izradi diplomskih,
obavljaju sve zadatke i ostvaruju na od najbitnijih karika uspješno- magistarskih, doktorskih i specija-
postavljene ciljeve. Razvojni cen- sti pos lovanja kompanije. ĆERANIĆ: Mi smo redovni do- lističkih radova. Na raspolaganju
tar BOSNALIJEKA čini 70 posto Zaposlenici Razvojnog centra su maćini i nastavna baza za učenike uposlenicima, ali i vanjskim ko-
visokoobrazovani kadar. S pono- sa svojim stručnim radovima pri- srednjih škola tako da se u Raz- risnicima je i velika riznica, bibli-
som moramo istaknuti da Ra- sutni na svim važnijim kongre- vojnom centru BOSNALIJEKA oteka BOSNALIJEKA, sa boga-
zvojni centar ima četiri doktora sima i simpozijumima iz oblasti provodi praktična nastava za uče- tim fondom stručne literature i
farmaceutskih nauka, osam magi- farmacije, tehnologije i hemije u nike Srednje medicinske škole u mogućnosti pristupa na najveće
stara hemijskih i farmaceutskih BiH, regiji i svijetu. Samo u 2018. Sarajevu iz predmeta Industrijska svjetske baze podataka. B
nauka i devet specijalista kontro- godini smo imali tri publikacije u tehnologija. Studenti nas redovno
Brendirani generici nude nešto vrijednije
DD: Šta su brendirani generici? povjerenje, pouzdanost ili neki oblik di-
ferencijacije kao što je bolje pakovanje ili
ĆERANIĆ: Mnogi su upoznati sa bren- oblik koji ga čine privlačnijim ljudima koji
diranim patentnim lijekovima, kao i ge- koriste lijek.
neričkim ili lijekovima kojima je istekla Može se činiti čudnim da se govori o inova-
patentna zaštita, poput npr. diklofenaka. cijama lijekova kojima je istekla patentna
Ali, postoji treća klasa lijekova o kojoj se ne zaštita, ali istina je da još uvijek ima mno-
govori često, tzv. brendirani generici. To su go prostora za unapređenje i to je prostor
lijekovi kojima je istekla patentna zaštita, gdje brendirani generički lijekovi mogu
a koji se prodaju pod zaštićenim nazivom. dati svoj doprinos i oni su važan pokretač
Brendirani generički lijek je npr. Lysobact, na tržištima u razvoju.
zaštićeno ime za proizvode na bazi lizozi-
ma. Brendirani generici su vrlo popularna DD: Šta zapravo znači inovacija za lijekove
klasa lijekova na tržištima u razvoju, gdje kojima je istekla patentna zaštita?
zauzimaju i od 50 posto do 80 posto tržiš-
nog udjela. ĆERANIĆ: Postoji više načina da se lije-
kovi kojima je istekla patentna zaštita uči-
DD: Šta pokreće potrebu za brendiranim ne vrijednijim. Prvo, prikupljamo iskustva
generičkim lijekovima i kakvu korist oni ljekara, farmaceuta i ljudi koji koriste naše
donose pacijentima širom svijeta? lijekove, da bismo utvrdili njihove nezado-
voljene potrebe. Zatim, te informacije ko-
ĆERANIĆ: Kada razmišljate o klasičnim ristimo da bismo iznašli načine da lijekove
generičkim lijekovima, to vas asocira na bez patentne zaštite učinimo još boljim -
pristupačne cijene, velike količine, slabiju lakšim za uzimanje, lakšim za otvaranje
diferencijaciju. Takvi generički lijekovi su ili lakšim za pamćenje - dodavanjem us-
dominantni u okruženjima gdje su niske luge ili tehnologije koja podsjeća ljude da
cijene jedan od najbitnijih faktora. S druge uzimaju lijek. Inovacije mogu uključivati
strane, brendirani generici se razlikuju po nove indikacije, nove metode oslobađanja
tome što nisu samo puka kopija postojeće aktivne supstance lijeka, nove kombinaci-
molekule. Iako je u osnovi ista molekula, je doza, bolji okus ili bolje pakovanje - sve
brendirani generici nude nešto vrijednije osmišljeno da ljudima pomogne u što br-
od običnog generika, bilo da je to kvalitet, žem popravljanju zdravstvenog stanja. B
3